Kadonnut maalaus, osa 2

 

Kolme alastonta naista kannattelee kukkakoria.

Peter Paul Rubens (1577 - 1640), hänen ateljeensa: Kolme sulotarta

Öljy kankaalle, 111 x 64 cm
Kuva: Anna Danielsson / Nationalmuseum, CC-BY-SA


Kirjoitin 23.6.2025 julkaisemassani blogikirjoituksessa Rubens-kopiosta, jonka perään Richard Hall kyseli kesällä 1881. Kansallisgallerian arkistossa säilyneestä kirjeenvaihdosta ilmeni, että kyse oli Peter Paul Rubensin Kolme sulotarta -teoksesta maalatusta kopiosta, joka oli ollut esillä Suomen Taideyhdistyksen tiloissa, ja jota taiteilija ei ollut saanut takaisin. Tuolloin totesin, ettei ole tietoa mistä maalauksesta tarkalleen ottaen oli kyse, koska Rubens maalasi useita versioita samasta aiheesta.

Ruotsin kansallismuseon Kolme sulotarta

Lukiessani Maria Görtsin väitöskirjaa Det sköna i verklighetens värld: akademisk konstsyn i Sverige under senare delen av 1800-talet (1999) tuli vastaan kohta, jossa hän kertoo kopioiden maalaamisesta osana opetusta. Jäljennöksen maalaamisen ei pitänyt olla vain tekniikan jäljittelyä, vaan taiteilijan tuli pyrkiä luovaan otteeseen. Kopioita maalattiin Nationalmuseumin eli Ruotsin kansallismuseon kokoelmista, jotka olivat avoimet taideakatemian opiskelijoille. Lisäksi matkastipendin saaneiden, taideakatemiasta valmistuneiden taiteilijoiden odotettiin maalaavan kopioita suurten mestareiden teoksista eurooppalaisissa taidekokoelmissa.

Miksen tullut tätä aiemmin ajatelleeksi - tietysti teos sijaitsi Ruotsissa, koska Hallin oli täytynyt viettää todennäköisesti useita viikkoja kopiota maalaten. Ruotsin kansallismuseon kokoelmista löytyykin Peter Paul Rubensin (1577 - 1640) / hänen ateljeensa maalaama Kolme sulotarta. Maalaus on valmistunut noin vuosina 1620 - 1625, ja se on tullut kansallismuseoon vuonna 1866. Tämän täytyy olla se versio, josta Hall maalasi Suomen Taideyhdistykselle lähettämänsä kopion.

Suomen Taideyhdistyksen dukaattipalkinnot

Kerroin myös aiemmassa blogikirjoituksessa, ettei Taideyhdistyksen 1880-luvun alussa pitämien näyttelyiden teosluetteloista löytynyt mainintaa Hallin tekemästä Rubens-kopiosta. Toinen mahdollinen selitys on, että Hall lähetti maalauksensa Taideyhdistyksen järjestämään, nuorille taiteilijoille suunnattuun dukaattikilpailuun. Dukaatti tarkoittaa kultarahaa, ja ne olivat aikansa eräänlaista kansainvälistä valuuttaa.

Taideyhdistys oli järjestänyt dukaattikilpailuja vuodesta 1858 lähtien, ja kilpailuissa oli omat luokkansa itsenäisille aiheille ja kopioille. Palkinnot jaettiin ainakin alkuvaiheessa Taideyhdistyksen vuosipäivänä maaliskuun 10. päivä. Vuonna 1879 kirjattujen sääntöjen mukaan osallistuvan teoksen tuli olla valmistunut kuluvan vuoden aikana, ja kopiolla saattoi kilpailla vain kolmannesta palkinnosta. Jotta saan selville osallistuiko Hall Rubens-kopiolla dukaattikilpailuun, on tehtävä uusi vierailu Kansallisgallerian arkistoon.



Lisätietoa Suomen Taideyhdistyksestä ja dukaattipalkinnoista: 
Dukaatti. Suomen Taideyhdistys 1846 - 2006. Toim. Kallio, Rakel. WSOY, Helsinki 2006.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Isä ja isoisä - Britanniasta Pietarin kautta Suomeen

Unohdettu kosmopoliitti

Kuninkaallinen mitali